Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه ی ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با توجه آگاهانه به حال در دانشجویان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (8 صفحه - از 281 تا 288)

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: در یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک، سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند. داده ها توسطSPSS با آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تست تی و آنووای یک طرفه تحلیل شدند. یافته ها: مطابق یافته ها، همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با ویژگی های شخصیتی روان پریشی(17/0-=r )، با برون گرایی(09/0+=r)، با روان رنجور خویی (25/0-=r) به دست آمد (01/0P<). هم چنین همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با مولفه های سلامت عمومی در نشانه های بدنی (22/0-=r)، اضطراب و بی خوابی (14/0-=r)، نقص در کارکرد اجتماعی (26/0-=r) و افسردگی وخیم (24/0-=r) به دست آمد (01/0<P). نقص در کارکرد اجتماعی، روان رنجور خویی و روان پریشی مجموعا 13 درصد از واریانس "توجه آگاهانه به حال" را تبیین می کنند. پسران از سلامت روان شناختی بهتر و از "توجه آگاهانه به حال" پایین تری نسبت به دختران برخوردار بودند (01/0<P). بین دانشجویان ترک، فارس و کرد در میزان "توجه آگاهانه به حال" و سلامت روان شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: سلامت روانی قادر است هشیاری از نوع "توجه آگاهانه به حال" را ارتقاء دهد، از این یافته می توان در مداخلات روانی استفاده کرد.

خلاصه ماشینی:

"بحث پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ویژگی‌های‌ شخصیتی و سلامت روان‌شناختی در توجه آگاهانه به حال‌ صورت گرفت نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی‌ روان‌پریشی و روان‌رنجور خویی باتوجه آگاهانه به حال‌ همبستگی منفی معنی‌داری دارد و بین برون‌گرایی و توجه‌ آگاهانه به حال همبستگی مثبت معنی‌داری وجود دارد. درباره‌ی نحوه‌ی تاثیر توجه آگاهانه به حال در ارتقاء سلامت روانی چنین استدلال شده است که در اختلالات خلقی‌ و اضطرابی برخی فرایندهای آگاهی،بازداری یا تحت تاثیر قرار گرفته شده است(81)و به واسطه‌ی آموزش توجه‌ آگاهی،به فرد این امکان داده می‌شود که به آن چه که در هر لحظه اتفاق می‌افتد کمتر واکنش نشان دهد و روشی اتخاذ کند که در رابطه با همه‌ی تجارب(مثبت،منفی و خنثی) واکنش هیجانی یکسانی ارایه دهد. در تبیین نحوه‌ی تاثیر سلامت روانی در ارتقاء هشیاری از نوع توجه آگاهانه به حال چنین می‌توان بیان کرد که سلامت‌ روانی به واسطه‌ی داشتن مکانیسم‌های شناختی سازگار در برابر هیجانات منفی(2)موجب می‌شود که فرد در برابر حوادث و ناکامی‌ها،اشتغال ذهنی کمتر،تفکر منطقی بهتر و تفسیر صحیحی به آن‌چه که در لحظه‌به‌لحظه‌ی حال اتفاق‌ می‌افتد نشان دهد. بنا براین در یک نتیجه‌گیری کلی از نتایج پژوهش‌ حاضر و مطالعات تجربی قبلی می‌توان استنباط کرد که کاهش‌ استرس بر اساس رویکرد توجه آگاهانه به حال قادر است به‌ ارتقاء سلامت روانی کمک کند و از این نتیجه می‌توان در مداخلات روانی استفاده کرد. بخش دیگری از یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بین‌ دختر و پسر در میزان سلامت روان‌شناختی تفاوت معنی‌داری‌ وجود دارد به طوری که پسران از سلامت عمومی بهتر و توجه‌ آگاهانه به حال پایین‌تری برخوردارند."

کلیدواژه ها:

دانشجویان ، سلامت روان شناختی ، توجه آگاهانه به حال ، ویژگی های شخصیت


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.