Skip to main content
فهرست مقالات

اثر گروه درمانی شناختی رفتاری بر پیامد اختلال دو قطبی نوع یک مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (10 صفحه - از 289 تا 298)

چکیده:

مقدمه:پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تاثیر گروه درمانی شناختی رفتاری در افزایش تبعیت از درمان دارویی و بهبود عملکرد بین فردی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک انجام شد. روش کار:آزمودنی‌ها 30 زن مبتلا به اختلال دوقطبی یک بستری در بیمارستان روان‌پزشکی ابن سینای مشهد بودند که به روش‌ در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند.پس از ریزش اولیه،هر گروه شامل 11 نفر بود و هر دو گروه در شرایط یکسان با مقیاس‌های گروه(ب)آزمون کالیفرنیا و فرم پرستاری ارزیابی شدند.گروه آزمایش افزون بر دارودرمانی در 8 جلسه‌ی گروه‌درمانی شناختی رفتاری شرکت کردند و گروه شاهد تنها دارو مصرف نمودند.در پایان دوره‌ی درمان غیر دارویی و 6 ماه پس‌ از آن هر دو گروه بار دیگر ارزیابی شدند.یافته‌های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها:گروه رمانی شناختی رفتاری توام با مصرف دارو به طور معناداری نسبت به دارودرمانی در افزایش تبعیت از درمان دارویی‌ (با اطمینان 0/99)و بهبود عملکرد بین فردی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک(مقیاس‌های برداشت خوب،اشتراک،تحمل، خویشتن‌داری،مسئولیت‌پذیری با اطمینان 0/99 و مقیاس اجتماعی شدن با اطمینان 0/95)موثر بوده است. نتیجه‌گیری:گروه‌درمانی شناختی رفتاری به عنوان یک رویکرد درمانی مکمل می‌تواند در افزایش تبعیت از درمان دارویی و بهبود عملکرد بین فردی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک موثر باشد.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان‌طور که ملاحظه می‌شود،اندازه‌ی تابع‌ F تحلیل‌ واریانس در مورد گروه،زمان و تعامل زمان و گروه در تمامی‌ مقیاس‌های گروه(ب)آزمون کالیفرنیا تفاوت معناداری را بین‌ گروه‌ها نشان می‌دهد و حاکی از اثربخشی گروه‌درمانی‌ شناختی رفتاری توام با دارو در بهبود عملکرد بین فردی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی است. هم‌چنین با توجه به نتایج جدول شماره(6)تعامل دو متغیر زمان و گروه در پیش‌آزمون-پس‌آزمون تمامی‌ مقیاس‌های گروه(ب)آزمون کالیفرنیا تفاوت معناداری‌ وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی اثربخشی درمان است اما نتایج تحلیل واریانس پس‌آزمون-پیگیری این مقیاس‌ها معنادار نیست و به این معنا است که اثرات درمانی بر روی‌ بهبود عملکرد بین فردی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی‌ در مرحله‌ی پیگیری نیز پایدار مانده است. با توجه به‌ نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه‌گیری‌های‌ مکرر که در جدول شماره(3 و 4)ارایه شده است،اثر تعاملی‌ دو متغیر معنادار بوده است،لذا پژوهش حاضر نشان‌دهنده‌ی‌ اثربخشی مداخله‌ی درمانی(گروه‌درمانی شناختی رفتاری)، تاثیر زمان در میزان اثر روش درمان و اثر تعامل زمان و گروه‌ در شاخص افزایش تبعیت از درمان دارویی است و مشخص‌ می‌گردد گروه‌درمانی شناختی رفتاری توام با دارودرمانی‌ به طور معناداری بیش از دارودرمانی در افزایش تبعیت از درمان دارویی در بیماران دوقطبی موثر است که نتایج فوق با یافته‌های پژوهش‌های دیگر در این زمینه،همسو می‌باشد. با توجه نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر که در جدول شماره(5)ارایه شده‌ است،اندازه‌ی تابع‌ F تحلیل واریانس در مورد تعامل زمان و گروه در تمامی مقیاس‌های گروه(ب)آزمون کالیفرنیا، تفاوت معناداری را بین گروه‌ها نشان می‌دهد(مقیاس‌های‌ Re,Sc,Cm,Gi با اطمینان 0/99 و مقیاس‌ Sc با اطمینان 0/59)و حاکی از اثربخشی گروه‌درمانی‌ شناختی رفتاری توام با دارودرمانی و اثر تعاملی زمان و گروه‌ در شاخص بهبود عملکرد بین فردی بیماران است."

کلیدواژه ها:

دارودرمانی ، اختلال دوقطبی ، شناختی رفتاری ، عملکرد بین فردی ، گروه‌درمانی‌


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.