Skip to main content
فهرست مقالات

(SBCNA)طراحی و اعتباربخشی الگوی نیازسنجی برنامه درسی «مدرسه محور»

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 9 تا 34)

برنامه‌ریزی درسی :«مدرسه محور» (SBCD) مقوله‌ای است که در پاسخ به نارسایی‌ها و مسائل ناشی از برنامه‌ریزی درسی متمرکز به منصه ظهور رسیده است و مهم‌ترین دلیل شکل‌‌گیری آن، همسویی بیش‌تر برنامه‌های درسی با نیازها و مسائل موجود در سطح مدرسه و جامعه محلی است. با وجود تأکید فزاینده بر ترویج و گسترش برنامه‌های درسی مدرسه محور، ادبیات برنامه درسی دارای آشفتگی‌ها و عدم قطعیت‌های فراوان در خصوص جایگاه و نقش مطالعات نیازسنجی در برنامه‌ریزی درسی مدرسه‌ای است، به نحوی که به این مؤلفه مهم SBCD، نه تنها توجه کافی مبذول نشده است، بلکه کم‌تر مطالعه مستقلی در این زمینه می‌توان سراغ گرفت. مقالة حاضر که برگرفته از یک مطالعه گسترده دو ساله در این زمینه است، می‌کوشد تا الگوی ویژه‌ای را برای نیازسنجی برنامه درسی در سطح مدرسه معرفی کند که دربرگیرنده حالات و وضعیت‌های مختلف نیازسنجی باشد و بتوان از آن به عنوان یک راهنمای عمل استفاده کرد. الگوی مطرح شده SBCNA درحقیقت بیانگر یک قلمرو مطالعاتی جدید در برنامه‌ریزی درسی است. در پایان مقاله حاضر، ضمن بررسی وضعیت موجود ایران در این زمینه، راه‌های توجه بیش‌تر به نیازسنجی در برنامه‌های درسی مدرسه مدنظر قرار گرفته است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.