Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار در مقایسه با محتوای کتاب تعلیمات دینی سال دوم دبستان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 115 تا 142)

یکی از اهداف و نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشور، برنامه‌ریزی، تدوین، تغییر و روزآمد کردن کتابهای درسی است. برنامه‌ریزی و تدوین کتابهای روزآمد سبب می‌شود دانش‌آموزان با سیر و تحول پیشرفت جهان و کشورمان همگام شوند، برای دستیابی به این مهم، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتابهای درسی، گروه تعلیمات دینی و قرآن، مبادرت به تدوین کتاب "هدیه‌های آسمان" و "کتاب کار" آن کرده است. نویسندگان این مقاله، با توجه به اینکه کتابهای مذکور جدیدالتألیف‌اند، به تحلیل محتوایی آنها با روش تجزیه و تحلیل ”ویلیام رومی“ پرداخته­اند. در این تجزیه و تحلیل به تحلیل محتوایی متن، پرسشها و تصاویر کتابها از طریق میزان ضریب درگیری دانش‌آموزان با کتابها پرداخته شده است. آنچه از تحلیل محتوایی کتاب تعلیمات دینی (چاپ 1380) و کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381) پایه دوم ابتدایی به دست آمده، حاکی از این است که ضریب درگیری دانش‌آموزان با متن و تصاویر در کتاب تعلیمات دینی و کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار پایین است و منجر به درگیری دانش‌آموزان و تصاویر نمی‌شود، اما ضریب درگیری 1/1 در پرسشها بیانگر این امر است که کتاب هدیه‌های آسمان موجب درگیری بیشتر دانش‌آموزان شده، در حالی که کتاب قبلی در این زمینه ضعیف است. به طور کلی، ضریب درگیری دانش‌آموزان با محتوای کتاب تعلیمات دینی 41/0 و با کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار 2/1 است. نتیجه اینکه کتاب جدید موجب درگیری بیشتر دانش‌آموزان با محتوا شده و کتاب قبلی ضریب درگیری پایینی داشته است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.