Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه ادراک لیاقت های شناختی و اجتماعی در دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، دیرآموز و عادی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 21 تا 40)

در چهار خرده‌مقیاس مورد بررسی،به‌طور معناداری نسبت به دانش‌آموزان عادی از ادراک‌ لیاقت خود و پذیرش اجتماعی پایین‌تری برخوردار بودند؛(ب)دانش‌آموزان با پیشرفت‌ تحصیلی پایین در مقایسه با دانش‌آموزان دیرآموز تنها در دو خرده‌مقیاس لیاقت شناختی و پذیرش توسط همسالان به‌طور معناداری ادراک پایین‌تری از خود نشان دادند؛(ج)بین‌ دانش‌آموزان دیرآموز و دانش‌آموزان عادی از نظر نمره کل در مقیاس موردنظر هیچ‌گونه‌ تفاوت آماری معنادار مشاهده نشد. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهء ادارک لیاقت‌های شناختی و اجتماعی در سه گروه از دانش‌آموزان پایه اول دبستان بود.سه گروه آزمودنی به طریق نمونه‌گیری تصادفی به تعداد سی‌وپنج نفر در هر گروه انتخاب شدند.گروه اول را دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، گروه دوم را دانش‌آموزان جایابی شده در کلاس ویژه در مدارس عادی و گروه‌ سوم را دانش‌آموزن عادی تشکیل می‌داد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تصویری‌ ادراک لیاقت و پذیرش اجتماعی هارتر و پایک(1984)بود که به‌طور انفرادی برای یکایک‌ آزمودنی‌ها اجرا شد.این مقیاس شامل چهار خرده مقیاس لیاقت شناختی،لیاقت جسمانی، پذیرش توسط همسالان و پذیرش توسط مادر است.نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش‌ آماری تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد:(الف)دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین‌


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.