Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری اطلاع رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی ایران (1365-1373

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 41 تا 66)

تدریس خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یا در واقع با برنامه مصوب‌1آغاز کرده‌اند.فعالیت‌های پژوهشی مدرسان،چه به صورت تألیف و ترجمه کتاب،چه به شکل‌ مقالات و طرح‌های پژوهشی حجم قابل ملاحظه‌ایی را به خود اختصاص نمی‌دهد.با توجه‌ به 49 اثر تألیف و ترجمه‌شده توسط مدرسان گروه‌های مزبور و تعداد 543 عنوان اثر منتشر شده در ایران،سهم اینان حدود 9 درصد می‌باشد.در مورد مقالات نیز با توجه به تعداد 152 مقاله منتشر شده توسط این گروه‌ها و 1362 مقاله منتشر شده در تمام زمینه‌های کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی کشور سهم اینان در حدود 11 درصد است. اطلاعات به دست آمده درباره منابع و تجهیزات حاکی از وابستگی شدید گروه‌ها به‌ کتابخانه‌های دانشگاه‌های مادر است.بررسی منابع و تجهیزات و ابزار موجود نیز نشان‌ می‌دهد که در هیچ‌یک از سه دانشگاه امکانات کافی آموزش عملی دروس،وجود ندارد.با توجه به نتایجه به دست آمده به نظر می‌رسد که گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی نیازمند بازنگری همه‌جانبه در برنامه‌ها و امکانات خویش می‌باشند. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی وضعیت علمی(مدرسان،انتشارات و تجهیزات)رشته‌ کتابدرای و اطلاع‌رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تربیت مدرس،تهران و علوم‌ پزشکی ایران انجام و گردآوری اطلاعات از طریق دو نوع پرسشنامه صورت گرفته است:بدین‌ منظور تعداد 26 پرسشنامه بین مدرسان و تعداد 3 پرسشنامه بین مدیران سه گروه آموزشی‌ کتابداری توزیع شد.برای گردآوری اطلاعات درباره کتب و مقالاتی که تا پایان سال 1373 در زمینه کتابداری و اطلاع‌رسانی منتشر شده بود از فهرست‌های کتاب‌نامه کتابداری،مقاله‌نامه‌ کتاب،کتابخانه،کتابداری و کتاب‌شناسی اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. -سوابق آموزشی مدرسان گروه‌های مورد بررسی نشان داد که بیش از 50 درصد آنان‌


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.