Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری بر کاهش شدت نشانه های اختلال سلوک در کودکان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 227 تا 236)

تایج به‌دست آمده،در دو گروه آدلری و رفتاری،نسبت به گروه‌ گواه،کاهش معناداری در شدت نشانه‌های اختلال سلوک مشاهده شد ولی بین دو روش،تفاوت معناداری نبود.این نتایج در مورد نشانه‌های دو اختلال‌ بسی‌اعتنایی مقابله‌ای و نارسایی توجه/بیش‌فعالی در این کودکان نیز صادق بود(در کودکان مورد بررسی در همه موارد اختلال سلوک با دو اختلال‌ ذکر شده همراه بود).نتیجه‌گیری:هم رویکردهای رفتاری و هم آدلری با وجود تفاوت در مبانی نظری و محتوای آموزش،می توانند روشهای کارآمدی در بهبود علائم رفتاری کودکان باشند و لازم است تفاوت آنها در سایر متغیرهای مربوط به کارامدی بررسی شود.

Objective: This study compared the effectiveness of two Adlerian and behavioral parent training approaches to reduce the severity of conduct disorder symptoms in children. Method: For this purpose، Barkley’s behavioral parent training program and STEP (Adlerian approach) were considered. Five schools were selected randomly from region 7 in Tehran and 60 parents whose 7-11 year old boys had received the highest scores on Child Symptom Inventory (CSI-4) were randomly assigned into Adlerian، Behavioral، and control groups. In order to analyze the data، Analysis of Covariance test، two-way ANOVA and Tukey and Bonferroni follow up tests were used. Results: Analysis of research findings showed that both Adlerian and Behavioral groups could، in comparison with control group، ameliorate severity of conduct disorder symptoms، but no significant difference was observed between the two experimental groups. Conclusion: Accordingly، we can suggest that these two parent training approaches are effective interventions for children with CD.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.