Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه هیجان خواهی شوخ طبعی و نگرش دینی با اضطراب مرگ مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (20 صفحه - از 49 تا 68)

چکیده:

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هیجان‌خواهی، شوخ‌طبعی و نگرش دینی با اضطراب مرگ در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور، نمونه‌ای به حجم 375 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای از جامعه آماری مورد پژوهش (دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 89ـ90 انتخاب شده و برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم پنجم پرسش‌نامه هیجان‌خواهی زاکرمن، پرسش‌نامه شوخ‌طبعی مارتین، پرسش‌نامه نگرش مذهبی خدایاری‌فرد و پرسش‌نامه اضطراب مرگ تمپلر استفاده شده است. داده‌ها با شاخص‌های آماری، چون همبستگی و رگرسیون تحلیل شده است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رابطه‌ منفی معناداری (363/0-r=)، بین هیجان‌خواهی با اضطراب مرگ رابطه مثبت معناداری (408/0r=) بین شوخ‌طبعی با اضطراب مرگ و رابطه منفی معناداری (380/0 r=) بین نگرش دینی با اضطراب مرگ وجود دارد(5. /. (=).

The present research investigates the relationship of impulsive sensationseeking، humor and religious attitude with death anxiety among the students. To this end، a sample including 375 individuals was selected from a statistical population of students from Shahid Bahonar University-Kerman for the academic year of 2010-2011، and a multi-stage random cluster sampling was used. The fifth form of Zuckerman's questionnaire sensationseeking-، Martin's questionnaire on humor، Khodayarifard's questionnaire on religious attitude، and Templer's questionnaire on death anxiety were used for gathering the data. These data were analyzed by using such statistical indexes like correlation and regression. The results of the data analysis show that there is a significant negative relationship between impulsive sensation seeking and death anxiety (r=0/363)، a significant positive relationship between humor and death anxiety (r=0/408)، and a significant negative relationship between religious attitude and death anxiety (r-0/380) (a=0/05).

خلاصه ماشینی:

"همچنین با توجه به اینکه ضریب همبستگی پیرسون بین شوخ‌طبعی و اضطراب مرگ 408/0r= به دست آمده است، می‌توان با اطمینان 95٪ نتیجه گرفت که رابطه میان شوخ‌طبعی و اضطراب مرگ دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان مثبت است؛ به این بیان که با افزایش میزان شوخ‌طبعی دانشجویان، اضطراب مرگ آنها نیز افزایش می‌یابد. سرانجام با توجه به اینکه ضریب همبستگی پیرسون بین نگرش دینی و اضطراب مرگ 380/0 -r= به‌ دست آمده است، می‌توان با اطمینان 99 ٪ نتیجه گرفت که رابطه میان نگرش‌دینی و اضطراب مرگ دانشجویان منفی است و اضطراب مرگ دانشجویان به‌سبب افزایش سطح نگرش‌ دینی آنان کاهش می‌یابد. جدول 2: رابطۀ رگرسیونی میان هیجان‌خواهی، شوخ‌طبعی و نگرش‌دینی با اضطراب مرگ منبع تغییر مجموع مجذورات درجۀ آزادی میانگین مجذورات مقدار آمارۀ F رگرسیون 5/687 1 5/687 4/74( باقیمانده 5/3447 373 2/9 کل 9/4134 374 رگرسیون 9/1155 2 9/577 2/72( باقیمانده 1/2979 372 8 کل 9/4134 374 رگرسیون 4/1587 3 1/529 1/77( باقیمانده 6/2547 371 9/6 کل 9/4134 374 *05/0 >P همان‌طور که در جدول 2 مشاهده می‌شود، مقدار آمارۀF برای بهترین مدل رگرسیونی 1/77 به ‌دست آمده که در سطح05/0=α معنادار است (05/0 >P)، به عبارت دیگر با اطمینان 95٪ می‌توان اضطراب مرگ دانشجویان را با استفاده از هیجان‌خواهی، شوخ‌طبعی و نگرش ‌دینی، آنها پیش‌بینی کرد. افراد و گروه‌هایی از محققان در سراسر جهان در باره تأثیر ایمان به خدا، مذهب و محیط‌های مذهبی و آداب و رسوم دینی در سلامت روانی افراد، بهداشت روانی جامعه و ایجاد آرامش، به نتایج مثبت و قابل توجهی دست یافته و تقریبا تمامی این تحقیقات بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که در محیط‌های مذهبی و جوامعی که ایمان مذهبی آنها بیشتر است، میزان اضطراب و به خصوص ترس از مرگ، به طور محسوسی کمتر از میزان آنها در محیط‌ها و جوامع غیرمذهبی است."

کلیدواژه ها:

شوخ‌طبعی ، نگرش دینی ، هیجان‌خواهی ، اضطراب مرگ ، دانشجویان دانشگاه شهیدباهنرکرمان ، دانشجويان دانشگاه شهيد باهنركرمان

Death anxiety ، Religious Attitude ، impulsive sensation ، students of Shahid Bahonar University ، Seeking ، humor ، Kerman


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.