Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه انتخاب واقعیت درمانی (بخش دوم)

نویسنده:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

خلاصه ماشینی:

"*آموزش مراجعان در ارزیابی میزان مؤثر بودن رفتار کلی‌شاندر خصوص این‌که«چه می‌خواهند»و برای به دست آوردن آن‌چهمی‌کنند،و در صورت لزوم هدایت آن‌ها به سمت انتخاب رفتارهایمتفاوت. در این مرحله مشاور و مراجع شروع می‌کنند به بررسی بدیلیا جایگزین‌های احتمالی برای پر کردن جای خالی آن‌چه مراجعمی‌خواهد از زندگی‌اش خارج کند. 6. در این مرحله مشاور و مراجع نتایج به دست آمده ازتعهدات را بررسی می‌کنند؛مراجعان اغلب می‌گویند:«من تعهدکردم تکالیفم را انجام دهم اما تعهدم را به انجام نرساندم»،و شروعمی‌کنند به برشمردن فهرستی از دلایلی که سبب ناموفق بودن آن‌ها درانجام تعهدشان شده است. شناخت و ارزیابی رفتارها در فرایند یک طرح و برنامۀ قابل اجراو از پیش تعیین شده و متعهد شدن مراجع به پیگیری آن؛در فرایندواقعیت درمانی هر مرحله با ایجاد رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد،صراحت،وصداقت،توجه و دوستی پشتیبانی می‌شود. جنبه‌های مهم این موارد به شرح زیرند: *برقراری ارتباطی دوستانه با مراجع:روش واقعیت درمانی باتلاش برای برقرار کردن رابطه‌ای قابل اعتماد،گرم و از روی علاقه‌مندیآغاز می‌شود. *استفاده از خلاصه کردن و متمرکز شدن:این ویژگی دربسیاری از انواع روش‌های مشاوره مورد استفاده قرار می‌گیرد اما درواقعیت درمانی به روش خاصی انجام می‌شود. علاوه بر موارد یاد شده،واقعیت درمانی آن‌چه را مشاوران نباید انجامدهند نیز به شرح زیر پیشنهاد می‌دهد: *عذر و بهانه‌ها را نپذیرید:از دیدگاه واقعیت درمانی در بیشترموارد لازم است مشاور از طرح پرسش«چرا»برای مراجع خودداریکند؛بخصوص وقتی نتیجه‌گیری نزدیک است. افرادی که واقعیت درمانی انجام می‌دهند،تصویری که از خود دارند،تصویر فردی است که به دشتوارترین مراجعان کمک می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.