Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارسا خوان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 139 تا 152)

چکیده:

پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی و آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی با نارسایی خواندن در شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بودند. نمونه پژوهش، 30 دانش آموز نارساخوان بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). آموزش دقت بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش، آزمون خواندن کلاس سوم بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که آموزش دقت بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان موثر می باشد. پیشنهاد و نتیجه گیری: توجه به آموزش دقت به مثابه مهارت های زیربنایی توانایی خواندن، می تواند رویکردی موثر در اصلاح نارساخوانی باشد.

خلاصه ماشینی:

"اما علی رغم اهمیت آن، کم نیستند کودکانی که پیشرفت dyscalculia dyslexia dysgraphia reading disorder Sadock Diagnostic & Statistical Manual of Mental Disorder (4th edition-Text Revised) American Psychiatric Association Noshpitz & et al Berninger خواندن آنها در مقایسه با سن تقویمی‌، هوش اندازه‌گیری شده و میزان آموزش فرد به طور قابل ملاحظه‌ای پائین‌تر از سطح مورد انتظار است (DSM-IV‌،‌ 1994). Hoskyn & Swanson Gathercole, Alloway & Willis بی‌توجهی و اختلال دقت و تمرکز حواس، موجب اختلال‌هایی در ادراک، به خاطر آوردن، تشخیص درست، یادگیری و شکل دادن به مفاهیم می‌گردد که این نیز موجب عملکرد پایین دانش آموز در مدرسه می‌شود، لذا با فعالیت‌های ویژه می‌توان برای این کودکان اقدامات درمانی انجام داد، یکی از اقدامات مورد استفاده، به کارگیری روش آموزش دقت برای این افراد است تا به این وسیله بتوان دقت و توجه آنان را افزایش داد. روش پژوهش در این پژوهش با توجه به ماهیت و اهداف پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون استفاده شده که متغیر مستقل آن عبارت است از آموزش دقت که به صورت اجرای مداخله در گروه آزمایش و عدم اجرا در گروه کنترل می‌باشد و متغیر وابسته نمرات پس آزمون کودکان در مقیاس‌های اختلال خواندن می‌باشد. شمایه طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل گروه گزینش تصادفی آزمودنی‌ها پیش‌آزمون متغیر مستقل پس‌آزمون مداخلات گروه آزمایش R 1T 1X 2X مداخلات مبتنی بر آموزش دقت گروه کنترل R 1T ـــــــ 2X کنترل جامعه آماری جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر نارساخوان دارای ناتوانی یادگیری خواندن که در سال تحصیلی 90-89 در پایه سوم، مقطع ابتدایی نواحی پنجگانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده‌اند."

کلیدواژه ها:

ناتوانی یادگیری ، توانایی خواندن ، نارسا خوانی ، آموزش دقت


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.