Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش عینی کودکان پیش دبستانی مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حرکات موزون ورزشی بر سطح هوش عینی کودکان پیش دبستانی براساس رویکرد انعطاف پذیری مغز است. شرکت کنندگان در این پژوهش 57 کودک پیش دبستانی هستند که در سال تحصیلی 88-1387 در مهد کودک دانشگاه فردوسی مشهد ثبت نام شده بودند. آزمون به کار رفته برای ارزیابی هوش عینی، آزمون معتبر و مشهور آدمک گودیناف بود. قبل از آموزش حرکات موزون، سطح هوش عینی کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمام شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 4 ماه، و در هر هفته دو جلسه یک ساعت و نیم و با بکارگیری 60% ضربان قلب کودک تحت تاثیر برنامه آموزشی طراحی شده قرارگرفتند. در این آموزش ها هر آزمودنی گروه آزمایش از یک مربی بهره می گرفت. پس از اتمام دوره ی آموزشی، شرکت کنندگان هر دو گروه از لحاظ سطح هوش عینی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. با اجرای آزمون تحلیل کوواریانس دو گروهی برای مقایسه تفاوتهای پس آزمون دو گروه با کنترل پیش آزمون، نتایج نشان می دهد که آموزش حرکات موزون ورزشی در افزایش سطح هوش عینی کودکان پیش دبستانی تاثیر معناداری داشته است (F(1،55)= 28/699 ، p=0/00).

خلاصه ماشینی:

"هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تاثیر آموزش حرکات موزون ورزشی بر سطح هوش عینیکودکان پیش دبستانی است. با اجرای آزمونتحلیل کوواریانس دو گروهی برای مقایسه تفاوتهای پس‌آزمون دو گروه با کنترل پیش‌آزمون،نتایج نشان می‌دهد کهآموزش حرکات موزون ورزشی در افزایش سطح هوش عینی کودکان پیش دبستانی تاثیر معناداری داشته است. در بیش از 30 سال گذشته هم نتایج تحقیقات مستقل و هم تحقیقات انجامگرفته توسط موسسه عصب بدن روانشناختی{o1o}در دهه 1975 در چستر{o2o}نشان داده است که بین بازتاب‌هاینوزاد بدون رسش و عدم پیشرفت تحصیلی و افزایش اضطراب در زندگی بالغین ارتباط مستقیمی وجوددارد و یک برنامه درمانی که مستقیما با هدف تحریک کردن و یکپارچه‌سازی بازتاب‌های ابتدائی وحالتی(فرم ایستادن،نشستن و راه رفتن)طراحی شده باشد می‌تواند در تغییر مثبت در حیطه‌های مذکورتاثیر بگذارد(سالی گودارد و دیگران،2009). لذا می‌توان گفت حرکات و بدن می‌تواند امکانات قابل توجهی برای توسعهمهارتهای شناختی و عاطفی فراهم کند و نقش حرکت درمانی و حرکات موزون ورزشی در این زمینهبرجسته است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حرکت موزون ورزشی برسطح هوش عینی کودکان پیش دبستانی است و این فرضیه آزمون خواهد شد که آموزش حرکات موزونورزشی،نمره هوش عینی کودکان پیش دبستانی را افزایش می‌دهد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)آزمون فرضیه‌ها:فرضیه اصلی ما در این پژوهش این بود که آموزش حرکات موزون ورزشی بر افزایش هوش گودیناف موثر است. M,ekuD o} {o(2) draddoG o} پیشنهاد می‌شود تحقیقات آینده به بررسی اثرات حرکات موزون ورزشی در حیطه مختلف هیجانی-عاطفی،اجتماعی و شناختی بپردازند و تحقیق یاد شده با گروههای سنی و مقاطع تحصیلی دیگر و حتیسایر فرهنگها و شهرها انجام شود و تا امکان بسط نظریه‌های مربوطه فراهم آید."

کلیدواژه ها:

کودکان پیش دبستانی ، حرکات موزون ورزشی ، هوش عینی ، انعطاف پذیری مغزی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.