Skip to main content
فهرست مقالات

نقش حافظه کاری در جمع ذهنی کودکان پیش دبستانی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (8 صفحه - از 271 تا 278)

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفه­های حافظه کاری (مجری مرکزی، مدار آوایی و بخش دیداری- فضایی) در عملکرد جمع ذهنی کودکان پیش­دبستانی انجام شد. روش: 30 نفر از دانش­آموزان دختر پیش­دبستانی مدارس ابتدایی شهر زنجان با دامنه هوشی 115-100 به­صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی و مسایل جمع ذهنی (استاندارد و غیراستاندارد) با ارایه به شکل کلامی و غیرکلامی مورد آزمون قرار گرفتند. یافته­ها : طبق نتایج تحلیل آماری با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، فراخنای ارقام وارونه (مجری مرکزی) با عملکرد در مسایل کلامی غیراستاندارد و فراخنای ارقام مستقیم (مدار آوایی) با عملکرد در مسایل کلامی استاندارد رابطه داشتند. هیچ­کدام از مولفه­های حافظه کاری با عملکرد در مسایل غیرکلامی رابطه نداشتند. نتیجه­گیری: مجری مرکزی در مورد مسایل غیراستاندارد که نیاز به بازداری اطلاعات نامربوط و محرک­های مزاحم دارد نقش مهمی در کنترل توجه ایفا کرده و عملکرد را به حداکثر می­رساند. اما در مورد مسایل استاندارد که چنین ضرورتی وجود ندارد و فقط نیازمند نگهداری اعداد و درخواست­های مساله است، مدار آوایی نقش مهمی ایفا می­کند.

خلاصه ماشینی:

"برای بررسی نقش مولفه‌های حافظه کاری در انواع مسایل جمع(استاندارد و غیراستاندارد)،با توجه به ماتریس همبستگی‌هایموجود در جدول 2،رابطه فراخنای ارقام وارونه با مسایل جمعغیراستاندارد و جمع کلامی غیراستاندارد مستقیم و معنی‌دار(0/05< p )بود. زمانی که داده‌ها با توجه به نوع مساله ونیز روش ارایه تحلیل شدند،مشخص شد که در مسایل دارایاطلاعات اضافی و نامرتبط که به‌صورت کلامی ارایه شدند،فراخنای ارقام وارونه(مجری مرکزی)پیش‌بینی‌کننده بهتری ازعملکرد بود؛اما در مورد مسایل استاندارد با روش ارایه کلامی کهفقط دربرگیرنده اطلاعات مرتبط و لازم برای حل مساله بودند،فراخنای ارقام مستقیم(مدار آوایی)به تنهایی قادر به تبیینعملکرد کودکان بود. تاملی در آموزش‌های ارایه شده به کودکان پیش‌دبستانی نشانمی‌دهد که آنها نیز تحت همان روش‌های آموزش رسمیپایه‌های اول و دوم قرار می‌گیرند و به جهت این آموزش‌ها،راهبردهایی را برای حل مساله یاد می‌گیرند که مستلزم استفادهبیشتر از سایر مولفه‌های حافظه کاری برخلاف بازنمایی غالبگروه سنی خودشان(بازنمایی تصویری)است. js gnirekcip,es elocrehtag,pt yawolla-11 :nerdlihc ni yromem gnikrow dna mret-trohs laitapsousiv . ma smada,c silliw,es elocrehtag,pt yawolla-14 detaler dna yromem gnikrow fo sisylana larutcurts . locysp dlihc pxe fo selor eht gnirolpxe,ag yor,sr notsnhoj,r llub-18 ni evitucexe lartnec dna daphcteks laitapseusiv eht ved. lohcysporuen gnikrow dna yromem mret-trohs. lh nosnaws-19 fo gnidnatsrednu ruo ot etubirtnoc htob od:yromem gninrael htiw stluda dna nerdlihc ni tnemevihca cimedaca . s kcorb,bj yenooc,ih nosnaws-33 s'nerdlihc no ytiliba noitacifissalc dna yromem gnikrow . yromem gnikrow dna citemhtira latnem s'nerdlihc . lohcysp pxe dna yromem gnikrow."

کلیدواژه ها:

کودکان ، حافظه کاری ، حساب ذهنی ، مسایل استاندارد و غیراستاندارد


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.