Skip to main content
فهرست مقالات

آزمون ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه استرس تحصیلی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (8 صفحه - از 277 تا 284)

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آزمون ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ) انجام شد. روش‌: پرسشنامه استرس تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASEQ) بر روی 284 دانشجو (100 پسر و 184 دختر) که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی ASQ از روش‌های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی ASQ از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشان داد که ASQ از چهار عامل دشواری عملکرد تحصیلی در کلاس، دشواری عملکرد تحصیلی در بیرون از کلاس، دشواری تعامل در دانشگاه و دشواری مدیریت کار، خانواده و دانشگاه تشکیل شده است. شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرم‌افزار LISREL، وجود عوامل چهارگانه را تأیید کرد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در این نمونه الگوی چند بعدی ASQ، یک الگوی اندازه‌گیری قابل قبول است. همبستگی منفی و معنادار بین نمره کلی استرس تحصیلی و نمره کلی خودکارآمدی تحصیلی، ‌روایی همگرای ASQ را تأیید کرد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی ASQ و اعتبار این پرسشنامه را برای سنجش استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی نشان دادند.

خلاصه ماشینی:

"آزمون ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسیپرسشنامه استرس تحصیلی Testing for the Factor Structure and Psychometric Properties of the Farsi Version of Academic Stress Questionnaire تاریخ دریافت:1388/4/28 تاریخ پذیرش:1389/6/2 امید شکری؟؟؟،رضا کرمی نوری1،محمد نقی فراهانی2،علیرضا مرادی2 کیده: {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف آزمون ساختار عاملی و ویژگی‌هایروان‌سنجی پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ) انجام شد. یافته‌ها:نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشانداد که ASQ از چهار عامل دشواری عملکرد تحصیلی در کلاس،دشواریعملکرد تحصیلی در بیرون از کلاس،دشواری تعامل در دانشگاه و دشواریمدیریت کار،خانواده و دانشگاه تشکیل شده است. IB} لیدواژه‌ها: {VKپرسشنامه استرس تحصیلی،ساختار عاملی،ویژگی‌هایروان‌سنجیVK} (به تصویر صفحه مراجعه شود)(؟؟؟)گروه روان‌شناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران ???Corresponding Author:Department of Psychology,Facully of Educational Sciences& Psychology,Shahid Beheshti University,Tehran, Iran. در پژوهش زاژاکووا و همکاران[8]،نتایج تحلیلمؤلفه‌های اصلی با استفاده از چرخش ابلیمین نشان داد که ASQ ازچهار عامل دشواری عملکرد تحصیلی در کلاس،دشواری عملکردتحصیلی در بیرون از کلاس،دشواری تعامل در دانشگاه و دشواریمدیریت کار،خانواده و دانشگاه تشکیل شده است. &%01410FROG014G% جدول 1:مشخصه‌های آماری ASQ با اجرای روش PC برای ساختار چهار عاملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش تحلیل عاملی تأییدی،با استفاده ازنرم‌افزار لیزرل نسخه 8/5 برروی الگوی چهار عاملی ASQ انجام شد. شاخص‌های نیکویی برازش الگوی چهار عاملی مقیاس‌های استرس تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش،به منظور بررسی روایی همگرای ASQ ،همبستگیبین نمره کلی استرس تحصیلی ادراک شده و نمره کلی خودکارآمدیتحصیلی محاسبه شد. با توجه به آنکه یکی از شاخص‌های مطرح در ارزیابی مفاهیم وسازه‌ها،قابلیت کاربردپذیری آنها می‌باشد،نتایج پژوهش حاضر ازطریق تکرار نتایج مطالعات پیشین،حمایت بیشتری دربارهکاربردپذیری بین‌المللی ASQ به منظور انجام مطالعاتی بامحوریت استرس تحصیلی در دانشجویان فراهم می‌آورد."

کلیدواژه ها:

ساختار عاملی ، پرسشنامه استرس تحصیلی ، ویژگی‌های روان‌سنجی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.