Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه کارکرد برنامه ریزی لب پیشانی نوجوانان پرخاشگر بزهکار و غیربزهکار و نوجوانان عادی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (6 صفحه - از 69 تا 74)

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد برنامه‌ریزی لب پیشانی در نوجوانان بزهکار پرخاشگر، نوجوانان پرخاشگر غیربزهکار و نوجوانان عادی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای است. نمونه مورد مقایسه متشکل از سه گروه 35 نفری از نوجوانان بزهکار پرخاشگر، پرخاشگر غیربزهکار و عادی با همتاسازی در متغیرهای سن، جنس، میزان تحصیلات و شرایط اجتماعی و اقتصادی بود. داده‌های پژوهش پس از جمع-آوری از طریق پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و مقیاس برنامه‌ریزی در نظام ارزیابی شناختی (CAS)، با استفاده از روش‌های آماری تحلیل واریانس یکراهه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن بودند که بین کارکرد برنامه‌ریزی لب پیشانی نوجوانان بزهکار پرخاشگر، نوجوانان پرخاشگر غیربزهکار و نوجوانان عادی تفاوت معنا‌دار وجود دارد. در نتیجه نوجوانان بزهکار پرخاشگر و پرخاشگر غیربزهکار در مقایسه با نوجوانان عادی، از کارکرد برنامه‌ریزی ضعیف‌تری برخوردارند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتیجه بدست آمده احتمال دارد در افراد پرخاشگر، وجود نقایص عصب‌روان‌شناختی، نظیر ضعف در کارکرد برنا‌مه-ریزی، منجر به عملکرد ضعیف‌تر این افراد در مقایسه با افراد عادی شده باشد.

خلاصه ماشینی:

"مقایسه کارکرد برنامه‌ریزی لب‌پیشانی نوجوانان پرخاشگر بزهکار و غیر بزهکارو نوجوانان عادی A comoarative study about function planning of frontal lobe in delinquent and non-delinquent aggressive adolescents and normal adolescents تاریخ دریافت:1388/10/18 تاریخ پذیرش:1389/11/19 سید ابو القاسم مهری‌نژاد*،زهرا داودآبادی فراهانی1 کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد برنامه‌ریزی لب‌پیشانی درنوجوانان بزهکار پرخاشگر،نوجوانان پرخاشگر غیر بزهکار و نوجوانان عادیصورت گرفت. تحقیقات متعدد نشان داده است که در پرخاشگری غیر متعارف،آسیب مغزی به خصوصی در کارکرد مغز به ویژه در کارکردهایشناختی-اجرایی لب پیشانی مشاهده می‌شود[13]،به طور مثال:میلر[11]نتیجه گرفت که رفتار پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز بهعنوان یک ویژگی از آسیب کارکردهای اجرایی لب پیشانی درنتیجه ضایعه مغزی رخ می‌دهد. افرادی که دچار این اختلال هستند علاوهبرخود،به دیگران نیز آسیب وارد می‌کنند،عملکرد آن‌ها را تحتتأثیر قرار می‌دهند و در واقع باعث به هم خوردن نظم و تعادلپرخاشگری نوجوانان که در محدوده روابط متقابل اجتماعی تجلیو بروز می‌یابد،یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های اجتماعیناسازگاری و رفتارهای پرخطر بعدی است. به طور خلاصه،مقیاس فرآیند برنامه‌ریزی آزمون CAS ،معادلهمان واحد سوم مطرح شده توسط لوریا،یعنی منطقه پیشانیمی‌باشد[30]؛بنابراین تا حدودی شاید بتوان نتیجه گرفت که هردو گروه(نوجوانان بزهکار پرخاشگر و نوجوان پرخاشگرغیر بزهکار)در فرآیند برنامه‌ریزی لب پیشانی،دچار کاستی وضعف هستند و امکان دارد که با تکیه براین نتایج،بتوان باقاطعیت کمی بیشتر،برسبب‌شناسی عصب پایه رفتارهایپرخاشگرانه،تأکید کرد. تیجه‌گیری برمبنای نتایج،مطالعه حاضر از این منظر که می‌تواند از طریقمقایسه فرآیند برنامه‌ریزی لب پیشانی نوجوانان بزهکار پرخاشگر،پرخاشگر غیر بزهکار و عادی،در شناسایی دقیق‌تر نواقص فرآیندبرنامه‌ریزی و دلایل عصبی رفتارهای پرخاشگرانه و درمان وتوانبخشی این اختلال(پرخاشگری)،تأثیر بگذارد،تا حدودی مفیدو مؤثر به نظر می‌رسد."

کلیدواژه ها:

بزهکاری ، پرخاشگری ، برنامه‌ریزی ، نوجوانان ، لب پیشانی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.