Skip to main content
فهرست مقالات

تعیین‌کننده‌های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران

نویسنده:

سابقه و هدف: آموزش‌دادن به بیمار وظیفه‌ای مهم و یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به‌شمار می‌آید و نقش بسزایی در بهبود بیماران و ارتقای سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده قصد رفتار آموزش به بیمار در میان پرستاران با بهره‌گیری از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در میان 300 نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و به‌صورت تصادفی ساده با احتمال متناسب با حجم از بیمارستان‌های آموزشی- درمانی انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و به‌صورت خودگزارش‌دهی جمع‌آوری گردید. گفتنی است این پرسشنامه شامل دو بخش: جمعیت‌شناختی و سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در‌خصوص قصد آموزش به بیمار بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده در نرم‌افزار SPSS 16 و با بهره‌گیری از آزمون‌های رگرسیون خطی، Chi-Square، آزمون T ، Anova و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته‌ها: در مطالعه حاضر، تعیین‌کننده‌های نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک‌شده درمجموع، 35 درصد از واریانس قصد رفتار آموزش به بیمار را در میان پرستاران پیش‌بینی کردند (0.35=R2). در این میان، نگرش پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری بود (0.287=ß). همچنین قصد رفتار، همبستگی معناداری با هنجارهای ذهنی (P<0.001، r=0.470)، کنترل رفتار درک‌شده (r=0.384 ،P<0.001) و نگرش (P<0.001، r=0.508) داشت. نتیجه‌گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، به‌نظر می‌رسد تعیین‌کننده نگرش درخصوص آموزش به بیمار، تاثیر بیشتری بر قصد رفتار آموزشی پرستاران به بیماران داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به انجام اقدامات بیشتر، به این تعیین‌کننده توجه بیشتری شود.

Background and Objective: Patient education is an important nursing duty. This practice is considered as one of the standards of nursing care quality, which plays an important role in the health promotion of the patients. Regarding this, the present study aimed to determine the predictors of behavioral intention of patient education among the nurses based on the theory of planned behavior. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 300 nurses working at teaching hospitals affiliated to Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran. The study population was selected through cluster sampling with a probability proportional to size. The data were collected using self-report questionnaire. The questionnaire consisted of two parts, including items related to demographic data and theory of planned behavior regarding the intention of patient education. The data were analyzed using linear regression, Chisquare test, t-test, ANOVA, and Pearson correlation in SPSS version 16. Pvalue less than 0.05 was considered statistically significant. Results: Attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control accounted for 35% of the variance in patient education behavioral intention among the nurses (R2=0.35), out of which attitude was the strongest predictor (ß=0.287). Furthermore, behavioral intention was significantly correlated with subjective norms (r=0.470, P<0.001), perceived behavioral control (r=0.384, P<0.001), and attitude (r=0.508, P<0.001). Conclusion: As the findings indicated, attitude had a higher impact on the nurses’ behavioral intention of patient education. Therefore, it is suggested to pay more attention to this determinant.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.