Skip to main content
فهرست مقالات

سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان

نویسنده:

سابقه و هدف: سواد سلامت در افراد تاثیر بالقوه‌ای بر پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آن‌ها دارد و به ‌همان نسبت موجب کاهش هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی می‌شود؛ از این ‌رو، با توجه به اهمیت سواد سلامت و نقش آن در سلامت افراد، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1395 روی 386 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان که با روش نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند، انجام گرفت. داده‌ها به‌ روش خودگزارش‌دهی و به‌وسیله پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA: Health Literacy for Iranian Adults) جمع‌آوری شدند و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و بهره‌گیری از آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون‌های Chi-Square، T مستقل و ANOVA تجزیه‌ و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: 50.5 درصد از دانشجویان سواد سلامت کافی داشتند و 3.9 درصد دارای سواد سلامت ناکافی بودند. همچنین، آن‌ها بیشترین اطلاعات مربوط به سواد سلامت خود را از طریق اینترنت کسب می‌کردند. براساس نتایج، بین متغیرهای سن، جنسیت، تاهل، دانشکده محل تحصیل و نوع منابع کسب اطلاعات دانشجویان با ابعاد سواد سلامت ارتباط معناداری به‌دست آمد (0.05>P). نتیجه‌گیری: با توجه به سطح سواد سلامت و متغیرهای جمعیت‌شناختی اثرگذار، لازم است مداخلات موثری به‌منظور توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقای سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین، لازم است روش‌های جدیدتری مانند آموزش تحت‌وب به‌منظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار دانشجویان قرار داده شود.

Background and Objective: Health literacy has a potential impact on people's health and quality of life and reduces the cost of health care. Therefore, considering the importance of health literacy and its role in individuals' health, the present study aimed to determine the level of health literacy and its related factors among the students of Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 386 students studying at Hamadan University of Medical Sciences in 2016. The study population was selected through multistage sampling method. The data were collected using the questionnaire of Health Literacy for Iranian Adults (HELIA) through self-report design. Data analysis was performed in SPSS software, version 21, using descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Chisquare test. Results: According to the results, 50.5% and 3.9% of the subjects had adequate and inadequate health literacy, respectively. Internet was found to be the main modality through which the students obtained most of their information about health. In addition, health literacy was significantly associated with age, gender, marital status, faculty, and source of information (P<0.05). Conclusion: Regarding the level of health literacy in the students and the effective demographic variables, it is necessary to design and implement some interventions targeted toward the empowerment of students in the field of health literacy. Furthemore, it seems essential to provide the students with newer ways, such as web-based education, to improve their health information.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.