Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتار شیردهی زنان باردار شهر فسا

نویسنده:

سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش عواملی چون نگرش و هنجارهای انتزاعی بر رفتار مادران و نیز میزان پایین تغذیه انحصاری با شیر مادر، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1396 بر روی 100 نفر از زنان باردار در سن بارداری 30 تا 34 هفته (50 نفر در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل) که به‌‌صورت تصادفی ساده از بین مراجعین مراکز بهداشتی- درمانی شهر فسا انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسش‌نامه مشتمل بر اطلاعات جمعیت‌شناختی، سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و چک‌لیست بررسی تغذیه با شیر مادر بود. مداخله آموزشی به‌صورت 3 جلسه آموزشی 55 تا 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون برگزار گردید و رفتار شیردهی مادران قبل از آموزش و 40 روز پس از زایمان در هر دو گروه ارزیابی شد. لازم به ذکر است که اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار 22 ‌SPSS و به‌کارگیری آزمون‌های کای اسکوئر، تی ‌مستقل و تی‌ زوجی تحلیل گردیدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنا‌داری بین دو گروه از نظر سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد (0.208=P)؛ اما پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون تمام سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده از جمله قصد و رفتار شیردهی بهبود یافته است (0.001=P). نتیجه‌گیری: براساس نتایج مشاهده شد که تغییر نگرش مادر نسبت به شیردهی با برنامه‌های آموزشی مناسب، حمایت شبکه‌های اجتماعی و وجود شرایط مناسب برای تغذیه با شیر مادر در جامعه از عوامل موثر در شیردهی موفق مادران در سه ماه اول پس از زایمان محسوب می‌شوند.

Background and Objective: Breastfeeding is a matter of significant importance. Given the role of such factors as attitude and subjective norms on the behavior of mothers and the low level of exclusive breastfeeding, the present study aimed to determine the effect of educational program based on the theory of planned behavior on breastfeeding behavior among the pregnant women in Fasa, Iran. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted on 100 pregnant women with the gestational age of 30-35 weeks who referred to the health care centers of Fasa, Iran, in 2017. The study population was selected using random sampling technique, and then assigned into two groups of control (n=50) and intervention (n=50). The data were collected using a demographic form, components of the theory of planned behavior questionnaire, and a breastfeeding checklist. The intervention group received three 55-to-60-minute training sessions. The mothers' breastfeeding behavior was evaluated before the training sessions and 40 days postdelivery in both groups. The data were analyzed in SPSS software, version 22, using Chi-square test, independent t-test, and paired sample t-test. Results: According to the results, there was no significant difference between the two groups in terms of the components of the theory of planned behavior before the educational intervention (P=0.208). However, after the training sessions, the intervention group showed a significant improvement in all components of the theory of planned behavior, including intention and breastfeeding behavior, compared to the control group (P=0.001). Conclusion: Based on the findings of this study, appropriate training programs, social network support, and suitable conditions for breastfeeding in the community are among the effective factors that can change the mothers’ attitudes towards lactation and result in successful breastfeeding in the first three months after childbirth.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.