Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه شفقت خود با سواد سلامت دانش‌آموزان دوره اول متوسطه‌‌ در شهر گناباد

نویسنده:

سابقه و هدف: افرادی‌ که از تاثیرات مثبت مهربانی آگاهند، از آن بعنوان وسیله‌ای برای حفظ و کنترل سلامتی خود استفاده می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه‌ی شفقت خود بر سواد سلامت دانش‌آموزان متوسطه‌ اول شهر گناباد بوده است که در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول شهرگناباد که مجموع آنها 2725 نفر بوده و بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جدول مورگان نمونه‌ای 351 نفری درنظرگرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه شفقت خود و پرسش نامه سواد سلامت استفاده شد. برای تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه، آزمون تی مستقل و آزمون آنووا با استفاده از نرم افزار SPSS v.20 استفاده شد. یافته‌ها:میانگین و انحراف استاندارد نمره کل سواد سلامت 17.41±77.11 و نمره کل شفقت خود 12.9±71.6 بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سواد سلامت و شفقت خود دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0.311=r). بین میزان سواد سلامت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد (0.011=P). بین میزان شفقت خود دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد (0.109=P)، بین میزان سواد سلامت دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی تفاوت وجود ندارد (0.051=P). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین شفقت خود و سواد سلامت وجود دارد. بنابراین می توان با برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های آموزشی، پخش برنامه‌های صوتی و تصویری، توزیع تراکت‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا سواد سلامت دانش آموزان افزایش یافته و از تحمیل هزینه‌های سنگین بعدی ممانعت شود.

Background and Objective: Individuals who are aware of the positive effects of kindness use it as a means for maintaining and controlling their health. We performed this study to investigate the relationship between self-compassion and health literacy in first grade high school students in Gonabad, Iran. Materials and Methods: This descriptive correlational study was conducted in 351 male and female first grade high school students in Gonabad, Iran, in 2017. The participants were recruited via the stratified random sampling method. A self-report compassion questionnaire and health literacy questionnaire were used for data collection. Pearson correlation coefficient, multiple regression, independent t-test, and analysis of variance (ANOVA) test were run for data analysis using SPSS, version 20. Results: The mean scores of health literacy and self-compassion were 77.11±17.41 and 71.6±12.9, respectively. The results showed a significant positive correlation between the students' health literacy and selfcompassion (r=0.311, P<0.01). We found a significant difference in the level of health literacy between the male and female students (P=0.011). However, there was no significant difference in the level of compassion between the male and female students (P=0.109). Conclusion: This study demonstrated a significant relationship between self-compassion and health literacy. Therefore, to prevent the imposition of heavy costs and develop a culture of promoting health literacy, we recommend broadcasting audio and video programs, distributing educational flyers, as well as holding training courses and workshops.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.