Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رویکرد عدم تمرکز در نظام آموزشی ایران مبتنی بر منابع انسانی مقاله

نویسنده:

چکیده:

با توجه به این که یکی از چالش های کنونی نظام آموزشی ایران، تصمیم گیری در رابطه با ادامه یافتن ساختار متمرکز یا تغییر آن به سمت غیر متمرکزمی باشد؛ هدف این مقاله شناسائی ابعاد، سطوح، شرایط و پیچیدگی های ساختار عدم تمرکز و بررسی امکان تحقق آن بر مبنای تحلیل وضعیت موجود منابع انسانی نظام آموزشی ایران است. این بررسی با روش تحلیلی انجام گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که در زمان حاضر با توجه به شرائط منابع انسانی در نظام آموزشی از بعد تخصص و مهارت و آمادگی های اولیه، واگذاری اختیارات تصمیم گیری و برنامه ریزی به طور کامل، به ویژه در حیطه برنامه های آموزشی و درسی، راهکار مناسبی در جهت پاسخگوئی به نیاز های موجود نخواهد بود. چنین امری لازم است به صورت تدریجی و به ترتیب از مراحل بالاتر، نظام آموزشی آغاز گردد و از استان های آغاز شود که در این رابطه از آمادگی بیشتری برخوردارند. همچنین از دوره های تحصیلی همچون آموزش عالی و متوسطه که از آمادگی بیشتری برخوردار هستند انتقال قدرت صورت گیرد.

Deciding about decentralizing or centralization is one of the current challenges in the educational organization of Iran. The purpose of this study is to determine dimensions، levels، conditioned complexity of decentralization and investigate on possibility of its actualizing according to the human resources of educational organization of Iran. This study was conducted by analytic method. The results of this investigation show that the current human resources of educational organization have not sufficient expertise for an independent responsibility in decision making about educational planning and curriculum. These changes are to begin regularly from higher levels of educational organization and from those country restrictions that have more human resources. Also، it begins from higher education and secondary school levels.

خلاصه ماشینی:

بر این اساس با توجه به این که تمرکز و عدم تمرکز یکی از چالش های عمده کنونی نظام آموزشی ایران است ، سوالات اساسی در این مقاله این است که به طور کلی مفاهیم ، سطوح و درجات انتقال قدرت تصمیم گیری و دلایل ضرورت نظام متمرکز و غیرمتمرکز چیست ؟ با توجه به شرائط و الزاماتی یک نظام غیر متمرکز، آیا شرایط کنونی منابع انسانی (مربیان - آموزگاران و دبیران ) نظام آموزشی ایران که خود یکی از عوامل مهم در امر تصمیم گیری پیرامون چگونگی ساختار نظام است ، می تواند پاسخگوی الزامات و شرایط نظام غیرمتمرکز در برنامه ریزی ها به ویژه در برنامه ریزی درسی باشد؟ با توجه به سطوح مختلف تصمیم گیری چگونه می توان تصمیم گیری ها مختلف را به سطوح مختلف واگذار کرد؟ آیا در تغییر نظام برنامه ریزی بایستی همه دوره ها (ابتدایی و ... جدول ١: مشخصات منابع انسانی نظام آموزشی ایران از بعد وضعیت و صلاحیت های تخصصی حرفه ای در ٢٩ استان کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) با نگاه کلی به جدول منابع انسانی می توان گفت که در مراحل تحصیلی مختلف (سطح تحصیلات شاخصی برای داشتن دانش و مهارت های تخصصی و حرفه ای تلقی گردیده که البته در سطح کلی ، تنها مقیاس محسوب نمی شود ولی به عنوان یکی ازمقیاس ها یا شاخص ها در بسیاری از تحلیل هااز جمله دراین تحلیل مورد استفاده قرار گرفته است ) دوره متوسطه بیشترین آمادگی و پس از آن دوره راهنمایی و سپس دوره ابتدایی و در نهایت دوره پیش دبستانی بیشترین آمادگی و قابلیت را جهت تغییر سطح تصمیم گیری خواهند داشت .

کلیدواژه ها:

منابع انسانی ، نظام متمرکز ، نظام آموزشی ایران ، نظام غیر متمرکز ، برنامه ریزی آموزشی و درسی

Centralization ، Educational Planning ، decentralizing ، curriculum and educational organization of Iran


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.