Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف - فناوری بر پذیرش فناوری رایانه: چشم اندازهای جدید روان شناسی اجتماعی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 103 تا 126)

زمینه: پذیرش و کاربرد فناوری های مختلف در محیط های آموزشی، دامنه وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. سوال های مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که کاربران، فناوری را چگونه تصور می کنند؟ و عواملی که منجر به عدم استفاده از فناوری می شود، کدامند؟ هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه، به خصوص سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده رایانه، انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه به روش آزمایشی با استفاده از طرح تک گروهی با پس آزمون انجام گرفت. به این منظور یک نمونه 127 نفری از دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی به طور خوشه ای انتخاب و بعد از شش هفته آموزش به پرسشنامه TAM که از پژوهش های گاردنر و آموروسو و کلوپینگ و مک کنی اقتباس شده بود، پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان دادند که اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار و بر سودمندی ادراک شده رایانه معنادار نمی باشد. همچنین اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه با اضافه شدن تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری به مدل دیگر معنادار نبود، اما اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر نگرش نسبت به کاربرد رایانه با حضور تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری تعدیل نشد. نتیجه گیری: دارا بودن تجربه و تناسب تکلیف- فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه را تعدیل می کند و هر چه تجربه فرد و تناسب تکلیف-فناوری بیشتر باشد، فرد فناوری را ساده تر ادراک می کند، اما ممکن است آن را سودمند ادراک نکند.

خلاصه ماشینی:

"Vin-cent chang سودمندی ادراک‌شده به درجه‌ای که یک فرد باور دارد استفاده از یک نظام خاص عملکرد وی را تقویت می‌کند،تعریف می‌شود(کریپانونت1،2006؛و آینیو،2006؛هوآنگ، وی،و آیو و کااو2،2004؛نانیاکارا،2005؛وین سنت چانگ،2004؛لی،2006؛رآوی،کارر و سیجر3،2006؛ساویتزکی و همکاران،2007؛بیگزی،2007؛بنباست و بیرکی،2007؛مگ گیل و باکس،2007؛کیم و همکاران،2008)و پیش‌بینی‌کننده مستقیم نیت رفتاری و نگرش نسبت به کاربرد فناوری می‌باشد. Dishaw,Strong & Bandy اکثر مطالعات انجام‌گرفته در ارتباط با رابطه بین سازه‌های مدل پذیرش فناوری و متغیرهای بیرونی در خارج از کشور انجام گرفته و تعداد محدودی مطالعه در این زمینه در ایران انجام گرفته است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر متغیرهای بیرونی همچون تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف-فناوری بر سازه‌های مدل پذیرش فناوری همچون سودمندی ادراک‌شده رایانه و سهولت ادراک‌شده کاربرد رایانه بود. در مدل دوم (با متغیرهای بیرونی)اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف-فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار،اما بر سودمندی ادراک‌شده کاربرد رایانه معنادار نمی‌باشد. از جمله محدودیت‌های این مطالعه،این بود که مدل طرح‌شده نشانگر آن است که چگونه متغیرهای تناسب تکلیف-فناوری و تجربه کار با رایانه بر سازه‌های مدل پذیرش فناوری نظیر سهولت ادراک‌شده کاربرد رایانه،سودمندی ادراک شده رایانه و کاربرد واقعی رایانه تأثیر می‌گذارند. Examining factors influencing behavioral intentions to use asynchronous Web- based language learning: The tenth pacific Asia conference on information systems(PACIS). Norwegian Internet Shopping Sites: An Application & Extension of the Technology acceptance model, Journal of Global Information Technology Management; 10, 4; ABI/INFORM Globalpg. Predicting the use of web-based information systems: self-efficacy, enjoyment, learning goal orientation, and the technology acceptance model."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.