Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشته های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388 مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (36 صفحه - از 29 تا 64)

چکیده:

مقاله حاضر با هدف بررسی نماد های هویت ملی در کتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره آموزش متوسطه انجام شده است. برای این منظور با بهره گیری از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا، تصاویر و پرسش های کتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه ی سال تحصیلی 89-1388مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به نقش مهمی که نهاد آموزش وپرورش در فرآیند هویت یابی دانش آموزان، و به تبع آن کتاب های درسی که در نظام آموزشی ایران محور ورکن اساسی کار در مدارس هستند، آن چنان که شایسته است به هویت ملی متربیان نپرداخته و در متن، تصاویر و پرسش های کتاب های مورد بررسی به نمادهای هویت ملی توجه قابل قبولی مبذول نشده است. این درحالی است که حضور طولانی دانش آموزان در مدارس وتکلیفی که در مطالعه کتاب های درسی وجود دارد، فرصت بسیار مناسبی است برای مدیران وبرنامه ریزان آموزشی که از آن به نحو احسن برای هویت بخشیدن به دانش آموزان استفاده نمایند. در جامعه ای که کتاب های غیر درسی معمولا در سبد خانواده ها جایی ندارند، جذاب بودن محتوای کتاب ها، در ارائه مقوله هایی چون هویت ملی نیز می تواند در اثر بخشی بیشتر این فرایند وگرایش نوجوانان به مطالعه این کتاب ها موثر باشد.

he purpose of this study is to investigate the national identity symbols of high school history and social science textbooks. To do this، the content analysis method was employed and entire pictures and questions of history and social science textbooks used in 1388-1389 were analyzed. The findings of this study indicated that national identity symbols have not been focused properly neither، in educational organization which has essential role in students' identity access process nor in textbooks which are the center of attention in schools. Although the long presence of students in school and present assignments in textbooks are very good opportunities for managers and educational planners to be used in identity giving process، but it is not used properly. In a society where the non school books have no place in family basket، attractive content of textbooks would be very effective to present facts like national identity and to attract teenagers to study these books.

خلاصه ماشینی:

"توزیع فراوانی و درصد نماد جغرافیا و مکان‌های طبیعی ملی-متن،تصاویر و پرسش‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 7 مشاهده می‌شود که بیشترین درصد (55/55%)مربوط به کتاب تاریخ ایران و جهان(1)،و کمترین درصد(3/70)مربوط به کتاب جامعه‌شناسی(2)می‌باشد،و در کتاب‌های مطالعات اجتماعی و جامعه‌شناسی(1)توجه به این نماد نشده است همچنین بیشترین درصد(65/92%)مربوط به متن می‌باشد. توزیع فراوانی و درصد کل نمادهای هویت ملی-متن (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 13 مشاهده می‌شود که بیشترین درصد(25/26%)مربوط به کتاب تاریخ معاصر ایران و کمترین درصد(0/99%)مربوط به کتاب جامعه‌شناسی(1)می‌باشد و همچنین از بین نمادها بیشترین درصد(43/42%)مربوط به نماد مشاهیر ایرانی و کمتری درصد(0/21%) مربوط به نماد اساطیر ملی می‌باشد و به نمادهای سرود ملی و پرچم در متن هیچ کدام از کتاب‌های درسی اشاره نشده است. توزیع فراوانی و درصد کل نمادهای هویت ملی-پرسش‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 15 مشاهده می‌شود که بیشترین درصد(35/34%)مربوط به کتاب تاریخ معاصر ایران و کمترین درصد(1/72%)مربوط به کتاب جامعه‌شناسی(1)می‌باشد و در پرسش‌های کتاب مطالعات اجتماعی هیچ توجهی به نمادهای ملی نشده است و از بین نمادها بیشترین درصد(30/17%)مربوط به نماد دین و کمترین درصد(0/86%)مربوط به نمادهای هنر و زبان فارسی می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری در بررسی متن تمام کتاب‌ها با توجه به جدول 13 مشاهده می‌شود که بیشترین درصد(52/26%) نمادهای هویت ملی مربوط به متن کتاب تاریخ معاصر ایران و کمترین درصد(0/99%)نمادهای هویت ملی مربوط به متن کتاب جامعه‌شناسی(1)می‌باشد و همچنین در متن کتاب‌ها از بین نمادها بیشترین درصد(43/42%)مربوط به نماد مشاهیر ایرانی و کمترین درصد(0/21%)مربوط به نماد اساطیر ملی می‌باشد و به نمادهای سرود ملی و پرچم در متن هیچ کدام از کتاب‌های درسی اشاره نشده است."

کلیدواژه ها:

هویت ملی ، نماد ، دوره متوسطه ، نمادهای ملی ، کتاب های درسی

national identity ، high school ، textbooks ، symbol ، national symbols


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.