Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه کارکردهای یادگیری مشاهده ای در تکواندوکاران زن و مرد نخبه و غیرنخبه مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 117 تا 132)

چکیده:

هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر متغیرهای جنسیت، سطح مهارت و سن بر کارکردهای یادگیری مشاهده ای در تکواندوکاران است. 200 تکواندوکار (103 نخبه، 97 غیرنخبه) با دامنه سنی 38-13 سال (4/4±69/21) به صورت داوطلبانه به پرسشنامه کارکردهای یادگیری مشاهده ای پاسخ دادند. این پرسشنامه سه کارکرد یادگیری مشاهده ای (مهارت، استراتژی و اجرا) در ورزشکاران را اندازه گیری می کند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد بین تکواندوکاران زن و مرد در استفاده از کارکردهای یادگیری مشاهده ای تفاوتی وجود ندارد اما در بررسی سطح رقابت نشان داد تکواندوکاران نخبه از کارکردهای یادگیری مشاهده ای بیشتر از افراد غیر نخبه استفاده می کنند (p<0.05). همچنین تکواندوکاران از یادگیری مشاهده ای بیشتر برای بهبود مهارت، سپس استراتژی و اجرا استفاده می کنند. بعلاوه، نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده ی ارتباط معکوس بین سن تکواندوکاران و کارکردهای یادگیری مشاهده ای است که این ارتباط بین سن و کارکرد اجرا معنی دار است (p<0.05). به نظر می رسد کارکردهای یادگیری مشاهده ای در رشته های مختلف ورزشی متفاوت است و مربیان باید این نکته را هنگام آموزش مدنظر قرار دهند. همچنین تاثیر سطح رقابت بیشتر از جنسیت بر بکارگیری یادگیری مشاهده ای توسط ورزشکاران است. مربیان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند. بعلاوه اینکه یادگیری مشاهده ای باید برای ورزشکاران جوان تر و در سطوح مهارت پایین تر بیشتر به کار رود.

خلاصه ماشینی:

"این پرسشنامه برای ارزیابی به کارگیری یادگیری مشاهده‌ای توسط ورزشکاران از سه جنبه طراحی شده است: 1)برای ارزیابی یادگیری مهارت (جنبه مهارت 1 ) ، 2) برای یادگیری و اجرای نقشه‌های بازی (جنبه استراتژی 2 ) ، 3) دستیابی Skill Strategy به سطح مطلوب انگیختگی (جنبه اجرا 1 ). کامینگ و همکاران (2005) و همچنین تحقیقات بعدی (22و23) از این پرسشنامه برای ارزیابی به کارگیری یادگیری مشاهده‌ای در ورزشکاران بر حسب سن، نوع رشته ورزشی و سطح رقابت استفاده کردند. جدول توزیع ورزشکاران با توجه به جنسیت و سطح مهارت غیر نخبه (97 نفر) نخبه (103 نفر) باشگاهی استانی دانشجویی ملی بین المللی مرد (133نفر) 35 24 9 28 37 زن (67 نفر) 27 11 10 7 12 ابزار در این مطالعه از پرسشنامه کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای 2 (18) استفاده شده است. میانگین و انحراف استاندارد سن و نمرات مربوط به کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای بر اساس جنس و سطح مهارت متغیرها جنس سطح مهارت مرد زن نخبه غیرنخبه میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد سن 34/21 42/4 40/22 55/4 00/21 54/4 38/22 34/4 اجرا 75/4 12/1 84/4 35/1 04/5 23/1 49/4 10/1 استراتژی 94/4 09/1 06/5 22/1 21/5 03/1 72/4 19/1 مهارت 09/5 20/1 22/5 23/1 43/5 98/0 81/4 36/1 نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس عاملی نشان می‌دهد که بین تکواندوکاران زن و مرد در کارکرد‌های یادگیری مشاهده‌ای تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (جدول شماره 4). Journal of Sport &amp; Exercise Psychology."

کلیدواژه ها:

استراتژی ، اجرا ، مهارت ، کارکردهای یاگیری مشاهده ای ، تکواندوکار نخبه ، تکواندوکار غیر نخبه


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.