Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی های روان سنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی (فرم معلم)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 29 تا 38)

پژوهش حاضر به تعیین ویژگی های روان سنجی فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی در نمونه ای از کودکان 4 تا 6 ساله شهر اهواز پرداخت. برای این منظور، از بین مهدکودک های مناطق چهارگانه اهواز، 158 کودک به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. معلمان آنها فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی (اسپنس و دیگران، 2001) را به همراه مقیاس درجه بندی کانرز (فرم معلم؛ کانرز، 1999) تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی مولفه های اصلی و چرخش واریمکس به استخراج پنج عامل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، ترس از آسیب جسمانی، اضطراب جدایی و وسواس ـ بی اختیاری منجر شد. نتایج نشان دادند که فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی ویژگی های روان سنجی مطلوبی دارد.

خلاصه ماشینی:

"ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانی (فرم معلم) Psychometric Properties of Preschool Children Anxiety Scale (Teacher Form) سعید قنبری استادیار دانشگاه شهید بهشتی رحیم ربیعی‌نژاد کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی Rahim Rabieenejad MA in Clinical Psychology Saeed Ghanbari, PhD Shahid Beheshti University پریسا گنجه کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی ساناز خرمزاده کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی Sanaz Khoramzadeh MA in Clinical Psychology Parisa Ganje MA in Clinical Psychology چکیده واژه‌های کلیدی: Abstract he present study examined psychometric properties of teacher form of Preschool Children Anxiety Scale (Spense & Rapee, 2001) among a sample of 4-6 year old children of Ahvaz city. » نسخه‌ای از مقیاس اسپنس و دیگران (2001) که توسط والدین و معلم تکمیل می‌شود، بر اساس فهرست اختلال‌های اضطرابی چهارمین نظام تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی تهیه شده است که نشانه‌های مرضی اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطرابی تعمیم‌یافته، هراس اجتماعی، ترس از آسیب جسمانی (به عنوان یک هراس خاص) و اختلال وسواس‌ـ‌ بی‌اختیاری را در کودکان دو تا شش سال مورد ارزیابی قرار می‌دهد. جدول6 میانگین و انحراف استاندارد زیرمقیاس‌های اضطراب کودکان پیش‌دبستانی به تفکیک جنس کل (158) پسر (88) دختر (70) زیرمقیاس SD M SD M SD M 30/4 14/4 73/3 70/3 89/4 69/4 اضطراب فراگیر 24/2 23/2 02/2 92/1 45/2 61/2 اضطراب اجتماعی 84/3 89/3 13/4 93/3 49/3 83/3 ترس از آسیب جسمانی 05/3 63/3 64/2 30/3 47/3 06/4 اضطراب جدایی 96/2 09/3 61/2 66/2 29/3 62/4 وسواس‌ـ‌بی‌اختیاری 93/11 97/16 90/9 51/15 93/13 81/18 نمره کل بحث این پژوهش با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیش‌دبستانی که به نوبه خود یکی از اولین پژوهش‌ها در این حیطه است، در میان معلمان کودکان چهار تا شش ساله حاضر در مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی شهر اهواز انجام شد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.